Tips inför ett prov

Jag är en elev med ganska så höga betyg, men har en fallenhet för att stressa upp mig själv inför alla dessa prov och tester. Det gör att det går sämre på proven än vad jag egentligen kan ådstakomma, men jag har hittat några få vägar som gör att stressen sjunker.

1. Lyssna uppmärksamt på lektionerna. Om du har en störig kompis, säg till. Jag vet att det inte är det lättaste, men tänk på ditt eget bästa. När du inte lyssnar på läraren och jobbar försvinner viktig kunskap som du sedan på din fritid måste plugga in och som alla vet är det inte så roligt att spendera all sin tid på att plugga. Alltså, plugga i skolan= mer fritid och mindre plugg.

2. Överarbeta inte. Jag har fått lära mig att less is more, så att säga. Jag är den som alltid får panik inför prov även fast jag verkligen har lyssnat på läraren och jobbat hårt. Jag pluggar helt enkelt för mycket och det gör att min hjärna blir överhettad vid prov och jag misslyckas.

3. Inse att ett prov inte är hela ditt liv. Om du misslyckas på ett prov, så står det 1000 åter. Ta det lungt.

4. Bestäm dig. Vart vill du komma? A, B, C? G, VG, MVG? Lär dig att sätta ett mål. Sätt dig ner och bestäm att denna dag ska jag inte göra något annat än att plugga. Skittråkigt, jag vet, men sånt är livet....

Hoppas det gav någon glädje :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu